استاندارد ایزو ۲۰۰۰۰ کیفیت در حوزه خدمات آی تی
سند استاندارد ایزو ۲۰۰۰۰ ، اولین استاندارد بین المللی جهان در سیستم مدیریت کیفیت در عرصه خدمات فنّاوری اطلاعات است. این استاندارد به دو زیرشاخه تقسیم میشود که یکی عمومی و دیگری تکمیلی است. زیرشاخه اول که الزامات حداقلی در این عرصه را بیان میکند، استاندارد ISO/IEC 20000-1 نام دارد. استاندارد ISO/IEC 20000-2 زیرشاخه دوم این استاندارد بوده و به اصول و الزامات تکمیلی این عرصه میپردازد.
سند استاندارد ایزو ۲۰۰۰۰، در نوع خود بهترین و کارآمدترین چهارچوب را ارائه داده و بیشازپیش در راهاندازی، اجرا و بهکارگیری سیستم مدیریت خدمات در حوزه فنّاوری اطلاعات (ITSMS) به سازمانهای دخیل یاری میرساند. سیستمی که با این استاندارد سازگار است، منعطف بوده و از بهروزترین فنّاوریهای موجود کمک میگیرد، خود را با تغییرات این عرصه همگام میکند؛ هم سو با اهداف تجاری از پیش تعیینشده سازمان بوده و بهرهوری عملکرد را به بهینه ساخته و به عالیترین سطح ارتقا میدهد.
نگاهی اجمالی به استاندارد ISO/IEC 20000
سند استاندارد ISO/IEC 20000 توسط سازمان بینالمللی استاندارد تهیه و تنظیمشده و منتشر است و هدف از آن بیات اصول و الزاماتی است که برای ایجاد، تأسیس، نگهداری، و توسعه مستمر سیستم مدیریت خدمات(SMS) در حوزه فنّاوری اطلاعات لازم و ضروری است.
بر اساس گفته کارشناسان، استاندارد ISO/IEC 20000 تضمین میکند که سازمان مربوطه فرایندهایی را اتخاذ کرده است که بر اساس آن،خواسته مشتریان در تمام مراحل طراحی، انتقال، تحویل و بهبود خدمات به نحو احسن برآورده میشود و سازمان مربوطه در روندی مداوم و پایا، بهسوی اهداف خود حرکت کرده و روزبهروز پیشرفت میکند. این قضیه، علاوه بر اینکه روشی عالی برای نشان دادن تواناییهای یک سازمان است، در عرصه پررقابت خدمات فنّاوری اطلاعات، فرصتی بینظیر برای جذب سرمایه و کسبوکارهای جدید نیز بهحساب میآید. این استاندارد، به سازمانها کمک میکند که همواره رضایت مشتریانش را داشته باشد که بهنوبه خود، باعث پیشرفت و توسعه سازمان میشود.
چه کسانی میتوانند از استاندارد ایزو ۲۰۰۰۰ بهره ببرند؟
جهت اخذ (دریافت – صدور – مشاوره – ممیزی – مستندات) استاندارد بین المللی ایزو ۲۰۰۰۰ میتوانید با مشاوران با تجربه ما در گروه مشاوره ایزوهلپ (isohelp) در ارتباط باشید.