استاندارد ایزو ۲۰۰۰۰ کیفیت در حوزه خدمات آی تی
سند استاندارد ISO/IEC 20000، اولین استاندارد بین المللی جهان در سیستم مدیریت کیفیت در عرصه خدمات فنّاوری اطلاعات است. این استاندارد به دو زیرشاخه تقسیم میشود که یکی عمومی و دیگری تکمیلی است. زیرشاخه اول که الزامات حداقلی در این عرصه را بیان میکند، استاندارد ISO/IEC 20000-1 نام دارد. استاندارد ISO/IEC 20000-2 زیرشاخه دوم این استاندارد بوده و به اصول و الزامات تکمیلی این عرصه میپردازد.
این سند استاندارد، در نوع خود بهترین و کارآمدترین چهارچوب را ارائه داده و بیشازپیش در راهاندازی، اجرا و بهکارگیری سیستم مدیریت خدمات در حوزه فنّاوری اطلاعات (ITSMS) به سازمانهای دخیل یاری میرساند. سیستمی که با این استاندارد سازگار است، منعطف بوده و از بهروزترین فنّاوریهای موجود کمک میگیرد، خود را با تغییرات این عرصه همگام میکند؛ هم سو با اهداف تجاری از پیش تعیینشده سازمان بوده و بهرهوری عملکرد را به بهینه ساخته و به عالیترین سطح ارتقا میدهد.